Friday 3 May 2013

Asal Usul HAGETAKA



HAGETAKA merupakan perkataan Jepun yang membawa maksud 'Burung Hering' ataupun 'VULTURES' di mana ia adalah nama asal pasukan ragbi SK Kota Kuala Muda sejak awal tahun 2012. Namun sebagai satu transformasi di samping pembangunan dan semangat juang yang ditunjukkan oleh pemain telah membawa kepada perubahan nama pasukan ini.

Jika pencapaian tahun 2012 diambilkira, pasukan ini telah menyertai beberapa kejohanan dan pencapaian yang telah mereka perolehi adalah seperti berikut:

  1. Kejohanan MSSK (D) Kuala Muda / Yan (Tempat Ke-3)
  2. Kejohanan MSS Kedah (mewakili daerah Kuala Muda / Yan - tempat Ke-4)
  3. Kejohanan BRC International 10's (Naib Johan Saucer)
  4. Kejohanan SMSS 7's (tempat Ke-4)
  5. Kejohanan Ragbi Sentuh Terbuka UPM (Johan Bowl)
  6. Kejohanan Ragbi Iskandar, Johor Bawah 11 Tahun (Johan Bowl)
  7. Kejohanan Ragbi Piala Gajah, Perak (Ke-6 Cup)
  8. Kejohanan Sirkit Bawah 11 Tahun Kedah Kulim (Penyertaan)
  9. Kejohanan Sirkit Bawah 11 Tahun Kedah Kuala Muda / Yan (Naib Johan Bowl)
  10. Kejohanan Sirkit Bawah 11 Tahun Kedah Kubang Pasu (Johan Plate)
  11. Kejohanan Piala D'Rhinos, Melaka (Naib Johan Cup)


Jika dilihat pada senarai kejohanan di atas, maka boleh dikatakan pasukan ini sangat aktif dan mampu untuk memberi saingan di dalam semua kejohanan. Namun begitu, terima kasih harus diucapkan kepada semua yang memberi sumbangan terutama ibu bapa yang tidak putus-putus menyokong anak-anak mereka melibatkan diri di dalam sukan ini. Begitu juga kepada pihak pentadbiran sekolah atas sokongan dan izin mereka maka pasukan ini dapat meneruskan usaha menaikkan nama sekolah. Tidak lupa juga kepada Pejabat Pelajaran Daerah Kuala Muda / Yan yang banyak memberi sokongan kewangan kepada pasukan ini untuk bertanding di luar negeri Kedah seperti UPM dan Johor yang banyak memerlukan perbelanjaan.

Maka pada tahun 2013 ini pula, pasukan ini tidak mampu lagi untuk terus hanya menyertai dan bermain pada kategori yang rendah dan memasang impian untuk bersaing sekurang-kurangnya kategori PLATE ataupun lebih baik iaitu CUP. Namun atas faktor kekurangan kewangan, tahun ini HAGETAKA hanya menumpukan kepada beberapa kejohanan utama sahaja supaya dapat memberikan fokus dan tumpuan. Antaranya ialah kejohanan UPM, JOHOR, PERAK dan MELAKA.

Diharap pasukan HAGETAKA dapat meneruskan kecemerlangan mereka dan membuktikan bahawa hasil penat lelah mereka selama ini harus mendapat pengiktirafan yang sewajarnya. 

Majulah Ragbi untuk HAGETAKA.....

No comments:

Post a Comment